søndag den 2. december 2012

Vær nu i nuet!

At være i nuet og huske at nyde det som er, er ikke altid lige nemt for mig. Faktisk har jeg altid været ekseptionelt god til at dagdrømme om og stresse over alt muligt. Ting der har været, men aller mest om ting som kommer eller ting jeg skal nå. 
Jeg tror først nu, efter at jeg er blevet mor, at jeg sådan rigtigt har fundet ud af hvor vigtigt og nødvendigt det er at være til stede NU - hele tiden, og hvor surt og dumt det kan være ikke at være det. For eksempel har jeg det sidste stykke tid haft en datter som er meget svær at putte. Om dagen er man ofte nødt til at trave rundt med barnevognen og om aftenen kan det tage hvad der virker som evigheder med skrig eller leg og moslen, i hvert fald hvis jeg ligger og tænker på alle de ting der lige skal nås når min pige er faldet i søvn. Hvis den søvn så lader vente på sig, kan man hurtigt blive godt og grundigt utålmodig og irriteres over alle de minutter hvor hun ikke sover selvom hun er dødtræt. Nu har jeg så fundet ud af at det er virkelig dumt og at jeg er dum når jeg irriteres da det er min indstilling der skal ændres på. Det er alt for mange minutter og timer hvor jeg går glip af lige præcis det nu jeg har med min datter eksempelvis. Jeg vil ikke ligge og tænke at jeg skal nå noget andet vigtigt når hun er faldet i søvn, for der er ikke noget vigtigere end at være der. Og faktisk har det en kraftig effekt hvor jeg føler mig meget mere overskudsagtig selv når hun ikke vil sove.
Efter disse dage hvor planer, computer eller gøremål ikke er en nødvendighed, men noget der måske bliver plads til længes ikke efter at komme nogen som helst andre steder hen end der hvor jeg er! Det er fantastisk og hvert øjeblik er fyldt med så meget magi og kærlighed som ikke må forpasse uden at jeg er med og lever det alt det jeg kan. Jeg føler at jeg har fundet en helt ny balance (ja det lyder måske lidt langhåret) men det virker og jeg nyder nu'et og at være 100 procent til stede (for det meste?). Det aller bedste er at den kommunikation man har med folk (f.eks min datter eller kæreste) er ægte og nærværende og så slipper man helt for dårlig samvittighed når man vælger at sidde foran sin computer eller ordne de praktiske ting - det skal der jo også være plads til.
Nu er nu og det kommer ikke tilbage - derfor skal det nydes og der er ikke plads til at rende rundt med dårlig samvittighed eller ikke at være mentalt til stede. Nuet skal leves og overskuddet skal findes, selvom julekøen i netto virker uoverskueligt lang - for at ønske sig ud af en situation gør den bare endnu værre og endnu mere langtrukken og er ikke den bedste løsning. I hvert fald ikke for mig!

Billeder fra en dejlig weekend som er blevet brugt på landet hos min dejlige familie, hjemme i min lille lejlighed og ude på tur i det smukke og kolde decembervejr!











Dejlig aften og glædelig 1. søndag i advent

Ingen kommentarer:

Send en kommentar